Διαχείριση Θυμού

Ο θυμός, δεν αποτελεί απαραίτητα κάτι κακό που πρέπει να αποφύγουμε πάση θυσία. Αν και αρκετός κόσμος τον αντιμετωπίζει ως έναν εχθρό, πολλές φορές λειτουργεί ως κίνητρο για να ανταπεξέλθουμε σε σημαντικά ζητήματα και καταστάσεις. Ωστόσο η διαχείριση του θυμού πρέπει να γίνεται από τον καθένα μας, ώστε να αποφεύγονται δυσάρεστες καταστάσεις που θα επηρεάσουν την καθημερινότητα. Η εύρεση του κατάλληλου τρόπου για την διαχείρισή του, μπορεί να έχει σημαντικά οφέλη σε προσωπικό επίπεδο και σε επίπεδο σχέσεων.


Μια συχνή δυσκολία που αντιμετωπίζει ένας άνθρωπος κατά την ψυχοθεραπεία είναι η αδυναμία διαχείρισης των συναισθημάτων θυμού. Το σημείο εκκίνησης της ανάλυσης για κάθε άνθρωπο διαφέρει, για άλλους ο θυμός αποτελεί μια μη αποδεκτή συμπεριφορά και τον καταπιέζουν ενώ για άλλους, οι οποίοι δυσκολεύονται να τον διαχειριστούν και να τον επιτρέψουν, τον προβάλλουν σε άλλους. Παρόλα αυτά υπάρχει μέσα σε κάθε άνθρωπο και μπορεί ανά πάσα στιγμή να εκδηλωθεί με πολλούς και ποικίλους τρόπους.

Τι είναι ο θυμός;

 

Ο θυμός αποτελεί ένα συναίσθημα το οποίο διαθέτει διαβαθμίσεις ως προς την ένταση και μπορεί να είναι από μια απλή ενόχληση έως οργή. Πρόκειται στην ουσία για μια αντίδραση του οργανισμού μας όταν δέχεται μια απειλή ή όταν ερμηνεύει κάποιο ερέθισμα ως απειλητικό προς αυτόν. Ο θυμός είναι ένα απολύτως φυσιολογικό συναίσθημα το οποίο μπορεί να μετατραπεί σε μια σοβαρή κατάσταση όταν βιώνεται για μεγάλα χρονικά διαστήματα και με αρκετή ένταση ή όταν δεν εξωτερικεύεται και το άτομο δεν αποφορτίζεται. Αυτό συμβαίνει καθώς μπορεί να δημιουργεί προβλήματα στην καθημερινή μας ζωή και την επίτευξη των στόχων μας.


Μάλιστα, σε περιπτώσεις που ο άνθρωπος καταπιέζει ή εκδηλώνει υπερβολικά τον θυμό του μπορεί να οδηγήσουν και στην δυσκολία ανάπτυξης διαπροσωπικών σχέσεων, ένταξης σε ένα κοινωνικό σύνολο, ακόμη και προβλήματα στην υγεία. Αυτός είναι ένας επιβλαβής θυμός, ένας θυμός, ο οποίος από κάπου προέρχεται και τα επιμέρους στοιχεία που τον δημιουργούν δεν έχουν επιλυθεί ακόμη από τον άνθρωπο.

 

 

Ψυχοθεραπεία

Αιτίες του θυμού

Ο θυμός αποτελεί μια φυσιολογική αντίδραση του ανθρώπου η οποία μπορεί να οφείλεται σε αρκετά αίτια. Ένα από τα βασικότερα είναι η αίσθηση του κινδύνου και η αντιμετώπιση μιας απειλής, είτε πραγματικής είτε φανταστικής. Αυτό σημαίνει ότι το συναίσθημα αυτό μπορεί να προκύψει τόσο από μια ορατή απειλή που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε όσο και μια περισσότερο συμβολική.


Καθοριστικό ρόλο φυσικά παίζουν οι σκέψεις ενός ανθρώπου που ακολουθούν ένα συγκεκριμένο γεγονός. Ειδικότερα, οι αρνητικές σκέψεις που ακολουθούν ένα περιστατικό, μπορεί πολλές φορές να οδηγήσουν στην εκδήλωση του θυμού.


Άλλα αίτια που οδηγούν στο θυμό μπορεί να αφορούν την αδυναμία δημιουργίας υγιών διαπροσωπικών σχέσεων τόσο σε οικογενειακό επίπεδο όσο και φιλικό ή ερωτικό ή σε εντάσεις που δημιουργούνται στα πλαίσια αυτών των σχέσεων και δεν αντιμετωπίζονται έγκαιρα.


Πως εκδηλώνεται ο θυμός;

Ο τρόπος εκδήλωσης του θυμού διαφέρει από άνθρωπο σε άνθρωπο. Ωστόσο οι βασικοί τρόποι είναι δύο και συγκεκριμένα η έκφραση ή η καταπίεση. Η εκδήλωση του θυμού αποτελεί τον πιο υγιή τρόπο έκφρασης. Όταν όμως ο θυμός καταπιέζεται, στρέφεται στον ίδιο μας το εαυτό. Αποτελέσματα της εσωτερίκευσης του θυμού είναι η ανάπτυξη διαφόρων προβλημάτων στην υγειά και την ποιότητα της ζωής του ανθρώπου.

 

Τι είναι η διαχείριση θυμού και πως επιτυγχάνεται;

Ο θυμός αποτελεί ένα δευτερογενές αίσθημα το οποίο προκύπτει όταν έχει προηγηθεί κάποια δυσάρεστη κατάσταση. Μια κατάσταση που λόγω της αδυναμίας διαχείρισης οδηγεί στην συγκέντρωση θυμού, ο οποίος μπορεί να αυξηθεί εάν δεν μιλήσουμε για αυτό που μας απασχολεί.


Το άτομο λοιπόν που βιώνει αντίστοιχες καταστάσεις, θα πρέπει να αναζητήσει λύσεις ώστε να διαχειριστεί τον θυμό του και φυσικά να απαλλαγεί από όλες τις δυσάρεστες συνέπειες. Όπως προαναφέραμε, ο θυμός δεν αποτελεί απαραίτητα ένα αρνητικό συναίσθημα, ενώ μπορεί και να ωφελήσει κάποιον αν τον εκδηλώσει. Αυτός είναι και ο βασικός στόχος της ψυχοθεραπείας. Η αναζήτηση της αιτίας του θυμού και η εύρεση του κατάλληλου τρόπου έκφρασης του, ώστε να συμβάλλει θετικά στην εξέλιξη και την καθημερινότητα ενός ανθρώπου.

 

newsletter

Εγγραφείτε για να λαμβάνετε το newsletter μας με ενδιαφέροντα άρθρα ψυχολογίας.

    Τι άλλο πρέπει να γνωρίζω για την διαχείριση θυμού;

    Η κατάθλιψη είναι μία πάθηση η οποία μπορεί να αντιμετωπιστεί επαρκώς και σε ένα ιδιαίτερα υψηλό ποσοστό να θεραπευτεί, εφόσον το άτομο που τη βιώνει είναι πρόθυμο να την αντιμετωπίσει. Μερικοί άνθρωποι βιώνουν ήπια και προσωρινά συμπτώματα ενώ άλλοι πιο σοβαρά και με μεγάλη διάρκεια. Ανάλογα με την ένταση και την σοβαρότητα των συμπτωμάτων της κατάθλιψης θα πρέπει να γίνει και η κατάλληλη προσέγγιση αναφορικά με την θεραπεία. Οι βασικοί πυλώνες αντιμετώπισης της κατάθλιψης είναι η ψυχοθεραπεία και η φαρμακοθεραπεία.


    Με την βοήθεια της ψυχοθεραπείας μπορεί ο άνθρωπος που δυσκολεύεται να διερευνήσει την ρίζα των αιτιών και των καταστάσεων, που οδήγησαν στην εμφάνισή της. Ακόμη, βοηθάει το άτομο που πάσχει από κατάθλιψη να ανακαλύψει τα δυσλειτουργικά μοτίβα στην ζωή που ενδεχομένως να μην είναι βοηθητικά και να αποκτήσει τα απαραίτητα εργαλεία προκειμένου να βρει λύσεις στις δύσκολες καταστάσεις που βιώνει.


    Κάποιες φορές όταν η κατάσταση είναι πιο σοβαρή μπορεί να χρειαστεί η παραπομπή σε κάποιον ψυχίατρο ώστε να αντιμετωπιστεί η κατάσταση με όλα τα διαθέσιμα μέσα, ο άνθρωπος να ανακουφιστεί και να αποκατασταθεί η αρχική ισορροπία. Η παραπομπή δύναται να χρειαστεί ε οπουδήποτε άλλη περίπτωση κριθεί απαραίτητο και βοηθητικό.


    Η αλήθεια είναι ότι αρκετός κόσμος δυσκολεύεται να στραφεί για βοήθεια παρόλο που έχει αναγνωρίσει τα συμπτώματα και θέλει να τα αντιμετωπίσει. Σε αντίστοιχες περιστάσεις σημαντικότατο ρόλο διαδραματίζει το οικείο και υποστηρικτικό περιβάλλον του ανθρώπου που δυσκολεύεται.

    Γραφειο ψυχολογου

    Κλείστε τώρα το ραντεβού σας!

    Διεύθυνση Γραφείου

    Μιχαλακοπούλου 99
    Αθήνα
    1ος Όροφος

    Επικοινωνία

    +30 698 7312 180 & 210 77 58 008

    Δέχεται κατόπιν ραντεβού

    Δευτέρα | Σάββατο

    ©2021 UX Themes

    Terms Privacy Cookies